11/12/23

Weekendje Brabant

Op vrijdag rond het middaguur de reis naar Brabant gestart. Voor vandaag hebben we om 16 uur een rondleiding door een whisky stokerij op het programma staan bij Bus Whisky. Zo tegen 14.45 uur kwamen we aan bij Bus Whisky/Heidsche hoeve om in te checken aangezien er ook een overnachting bij zat (autorijden en alcohol kan niet). De rondleiding met een groep van 23 personen begon om 16 uur met eerst een filmpje over het ontstaan van de stokerij. De gids had tussentijds ook nog wat leuke anekdotes te vertellen. De rondleiding van de stokerij was leuk echter had ik meer verwacht.

Na de rondleiding hadden we een 4 gangen diner op de planning staan. Het eten was erg goed en lekker en werd op (voor mij iig) originele manieren geserveerd. Voorgerechten kwamen bijvoorbeeld in whisky glazen om het thema aan te houden. Aan het eind van het diner nog een whisky proeverij gedaan met de verschillende whisky’s van Bus whisky.

Na een nachtje slapen in een (omgebouwde varkensschuur) krappe hotelkamer hebben we om 8.45 uur ontbeten om daarna op pad te gaan naar de Efteling. De weersvoorspelling was eerder niet denderend maar in de Efteling hebben we (vrijwel) de gehele dag blauwe luchten gehad. Het was wel erg druk in de Efteling en de wachtrijen gingen gedurende de dag snel naar 50 minuten plus. Gelukkig heb ik wel de Baron 1898 kunnen doen en Symbolica aangezien die op mijn verlanglijstje stonden. We hebben het gehele sprookjesbos bekeken, de kabouters en het volk van Laaf. Qua attracties is het gebleven bij Fata Morgana, Symbolica, Baron 1898, Stoomtrein, Fabula en het Diorama.

Zo tegen 17.15 uur hebben we de Efteling verlaten om naar onze volgende overnachtingsplaats te gaan Natuurpoort Het Loon bij Loon op Zand. Aangezien de 11de van de 11de traditioneel daar de start van Carnaval is hadden ze een feestje bij het hotel en kon het wat rumoerig zijn. Gelukkig hadden we oordopjes ter beschikking zodat we er geen last van hadden.

De volgende dag hadden we een zelfgeregeld ontbijt van de Plus en koffie van het hotel. Voor we echt op weg terug gingen zouden we nog even kijken bij Kasteel Heeswijk een oud waterkasteel. Hier hadden we geluk omdat deze dag er een groep aanwezig was welke de oude soldaten naspeelde. Het gaf een beetje een extra dimensie aan het kasteelbezoek.