09/24/24

23 september van Pittsburgh naar York

Vandaag begon het wat regenachtig en helaas is dat de gehele dag zo gebleven. We zijn zo rond 8 uur naar beneden gegaan om te ontbijten en dit keer was het een fantastisch ontbijt. Zo tegen 9 uur zijn we op pad gegaan om naar York te rijden want we hebben ongeveer 410 km af te leggen en 3 stops op de planning staan.

Als eerste stop hadden we fort Ligonier op de planning staan. De navigatie gaf aan dat we er waren echter waren we het fort zonder het door te hebben al voorbij gereden. Na een rondje door het centrum van het dorp zijn we op de terugweg gestopt bij het fort. Het gaat hier om een engels fort uit 1758 die ze op basis van tekeningen en archeologie weer hebben gereconstrueerd. We kregen hier een prive rondleiding (aangezien wij vanwege het weer de enige bezoekers waren) met uitleg over het ontstaan van het fort.

Hierna zijn we weer verder gereden en was de tweede stop op de route een old log church. Ik had de navigatie erop ingesteld en deze gaf bovenop een berg in dichte mist aan dat we er waren. Wij konden echter niets ontdekken en dachten dat we hem gemist hadden en zijn dus doorgereden naar de volgende stop. Na een kilometer of 15 nog gereden te hebben kwamen we ineens een bordje tegen met melding van old log church en zijn daar dus nog even gestopt. We stonden hier geparkeerd midden op een begraafplaats waar aan de andere kant een oude kerk van 1806 stond (we konden er helaas niet in). Na een paar foto’s gemaakt te hebben en even de benen gestrekt te hebben zijn we doorgegaan en hebben gekeken om wat te eten.

Na weer een stuk gereden te hebben zijn we bij een Arby’s terecht gekomen om wat te eten. Ik heb daar de gyros genomen en Harma had een kip wrap. Op een gegeven moment begon Harma te stomen en blazen dat de wrap veel te heet was. Ik heb hem ook geprobeerd en vond het wel meevallen. Hierna konden we er weer tegen en zijn we naar de derde stop gereden welke weer een fort was. Deze was elke dag van buiten te bekijken echter alleen tijdens speciale evenementen ook van binnen te bekijken. Het gaat hierbij ook weer om een reconstructie van het fort wat daar ooit gestaan heeft.

Na dit fort hadden we nog een 2 uur te rijden naar het Hotel (waarbij we dwars door York kwamen). Zo tegen 16:45 uur kwamen we bij het hotel aan om in te checken. We hebben dit keer een kamer op de 2de verdieping en alles ziet er goed uit. Dit is tevens het laatste hotel voor ons waar we 3 nachten verblijven voor we naar washington gaan om de auto in te leveren en naar huis te vliegen.

Afgelegde afstand ongeveer 410 km

weer: bewolkt, regenachtig en 19 graden

09/23/24

22 september van Cleveland naar Pittsburgh

Vandaag zijn we zonder van het ontbijt (welk ontbijt?) gebruik gemaakt te hebben weer verder op reis gegaan. We hadden het plan om onderweg te gaan ontbijten en zijn bij een McDonalds gestopt om dat te doen. Ik had een ontbijtbroodje, hashbrown en een medium koffie besteld en Harma alleen een kleine koffie. Het eten kwam redelijk snel echter de koffie moesten we op wachten. Na een tijdje kwam (vermoedelijk de manager) met de mededeling dat de koffie nog wat langer zou duren aangezien de koffieautomaat niet schoongemaakt was. Hij bood excuses aan en vroeg of we er op wilden wachten. Aangezien wij geen haast hadden was dat geen probleem. Als compensatie kregen we 2 large koffie en nog een 3 ontbijtbroodjes extra.

We zijn hierna weer verder op pad gegaan en om een of andere reden was het snelwegen vermijden op de navigatie uitgezet. Een deel van de route hebben we dus weer via de “saaie” interstates afgelegd. De reis ging daardoor wel weer iets sneller. Omdat sommige kruispunten in Amerika nogal onduidelijk en raar zijn hebben we een paar afslagen gemist maar deze werden vrij snel door de navigatie gecorrigeerd. Zo tegen 12.45 uur zijn we wat gaan eten bij een Burger King en hadden we even een tussenstop en de mogelijkheid om de navigatie na te lopen. De rest van de route ging weer buiten de snelwegen om en als eerste stop hadden we de “fountain of youth” op de planning staan. Dit is een oude fontein ooit aangelegd maar ook weer afgesloten omdat deze slecht voor de gezondheid bleek echter is de façade blijven staan ergens in de bossen. De tweede stop zat er vlakbij namelijk de “gravity hill”, je rijd dan een heuvel af naar een splitsing en alles zegt dat je naar beneden rijdt echter als je de auto daar in zijn vrij zet en de rem loslaat ga je achteruit de heuvel omhoog. Dit is een optische illusie die erg raar aanvoelt.

Hierna zijn we doorgereden naar het hotel en we kwamen daar rond 15 uur aan zijn gaan inchecken. Het was wel even een uitdaging voor het hotel omdat de laad en los plekken bezet waren. Ik heb daarom de auto maar even op de brede stoep gezet. Voor 20 dollar per nacht konden we de auto in de parkeergarage onder het hotel plaatsen en dat dus gedaan.

afgelegde afstand: 240km

weer: af en toe een wolkje en 29 graden

09/22/24

21 september Cedar Point Park

Vandaag zijn we naar Cedar Point Park geweest om mijn rollercoaster fix weer te voldoen. Harma had er op aangedrongen om deze reis toch weer een pretpark aan te doen voor mij. We hadden eerste Hershey park in gedachten echter was die gesloten en dus zijn we uitgeweken naar Cedar Point Park. Ze hebben hier erg veel rollercoasters.

We dachten in het Hotel eerst goed te gaan ontbijten voor we naar het park zouden gaan. Het ontbijt bleek echter een aanfluiting. Er was geen beslag om wafels te maken, koffie was oud, brood zag er slecht uit, sap machine werkte niet. We zijn dus (veel te vroeg) het hotel uit gevlucht om onderweg te ontbijten. We zijn daarbij uitgekomen bij een Wendy’s voor een goede kop koffie en ontbijt. Na het ontbijt zijn we doorgegaan naar het park en het is vanaf het hotel ongeveer een uur rijden. Omdat we rond 9 uur bij Wendy’s wegkwamen waren we zo tegen 10 uur bij het park en deze zou pas om 11 uur voor ons open zijn. We konden nu wel mooi vooraan parkeren en stonden ook vooraan in de rij om het park in te gaan. Om 10.45 uur werden we het park binnengelaten en konden we naar de eerste attractie lopen. We zijn hierbij aangekomen bij Gatekeeper wat een wingcoaster is (je zit naast de baan) en hier kon ik vrijwel direct instappen. Als tweede coaster ben ik in Valraven geweest wat een dropcoaster is (zelfde als baron1898 in de efteling maar dan een stuk groter). Als derde rollercoaster heb ik Millenium Force gedaan welke in 2000 de eerste giga coaster was ter wereld. Je gaat hier bijna 95 meter de lucht in en daalt daarna 92 meter waarbij je een snelheid haalt van bijna 150km per uur en 4,5g. Als laatste coaster heb ik Maverick gedaan welke een launch coaster is. Deze was ook behoorlijk intens en erg genieten. De wachttijd was hierbij opgelopen naar 60 minuten en dus is dit ook de laatste coaster geweest voor vandaag.

We hebben hierna in het park nog een rondje meegereden met de stoomtrein en hierbij hadden ze langs het spoor wat grappige Halloween taferelen opgebouwd. We hebben ook nog even de show van de Peanuts en Snoopy meegekeken welke in Halloween stijl was maar wel erg leuk gedaan. We hadden voor vandaag ook de mogelijkheid voor elke 90 minuten de mogelijkheid voor een maaltijd. We hebben daarbij rond 12 uur (net na de millenium force) gekozen om te eten bij Panda express en rond 17 uur hebben we de Cedar Point friet met mini corndogs gehad.

Na het (grote) park doorgelopen te hebben en alles te hebben bekeken zijn we weer terug gelopen naar de auto en zijn we nog even langs een Dunkin Donuts gereden om een kop koffie te halen en niet te vroeg weer bij het hotel aan te komen.

Afgelegde afstand: 200 km auto en 10km te voet

Weer: onbewolkt en 29 graden

09/21/24

20 september van Niagara Falls naar Cleveland

Na een goed ontbijt was het tijd om op pad te gaan naar Cleveland voor het volgende hotel. We hebben voor vandaag maar 1 geplande tussenstop staan in Erie. Ik had de navigatie wel ingesteld om de snelwegen te vermijden zodat we meer door de stadjes en dorpen zouden komen. Dit had aan het begin van de route nog niet het gewenste effect omdat we eerst door een lelijk industriegebied werden geleid en daarna door de buitenwijken van Buffalo.

In die buitenwijken kwamen we wel nog een imposante Basiliek tegen waar we gestopt zijn om even te gaan kijken. In de basiliek werd op dat moment ook op de orgel gespeeld wat de Basiliek wel een sfeertje gaf. Eenmaal weer verder op pad zijn we langs Lake Erie (het op 1 na kleinste meer van de great lakes) nog even gestopt aan een strand om even te kijken. Het is wel apart dat het een meer is maar als een zee aanvoelt. Je kunt namelijk de overkant van het meer niet zien. Lake Erie is ongeveer 380km lang en 92km breed, gemiddeld 19 meter diep en op zijn diepst 65 meter.

Bij Erie aangekomen hebben we daar een restaurant gezocht en zijn daarbij uitgekomen bij Riccardo’s wat een Italiaans restaurant is. Het eten was hier goed en weer niet duur. Harma had pasta met meatballs en ik had de chicken parmesan. Na het eten was het nog een klein stukje naar het Erie County Historical Society Center gereden waar we twee historische huizen hebben bekeken, 1 daarvan is een imposante mansion.

Hierna heb ik de snelwegen weer aangezet voor het laatste stuk van de reis. Volgens de navigatie zouden we zo tegen 18 uur bij het Hotel aankomen. We zijn onderweg eerst nog bij een Walmart gestopt om een broodje voor de avond te kopen.

Zo tegen 18 uur kwamen we aan bij het Hotel en konden we inchecken. Bij aankomst van het Hotel zag het er niet erg positief uit, op het moment dat we de auto hadden geparkeerd en het Hotel binnen liepen werd het al iets positiever. Na het inchecken kregen we onze kamer toegewezen en moesten we de koffers via de trap naar boven brengen (geen lift). In de kamer aangekomen bleek 1 bed opgemaakt en het tweede bed niet. Harma was het daar niet mee eens en is gelijk naar de balie gelopen om beklag te doen. Ze kreeg daar door dat de housekeeping al naar huis was en dat ze wel schoon bedlinnen kon krijgen. Ze nam dat niet aan en eiste dan een korting of een andere kamer. Zo zijn we van kamer 204 naar kamer 205 verhuisd. Tot nu is dit wel het slechtste hotel wat we hebben aangedaan.

afgelegde afstand: 390 km

weer: licht/medium bewolkt en 28 graden.

09/20/24

19 september Niagara Falls

Vandaag hebben we de Niagara Watervallen bekeken en na een goed ontbijt zijn we daar om 8.30 uur meet begonnen. Vanuit het hotel was het een 100 meter lopen om bij de Niagara rivier te komen en op het moment dat we de rivier zagen was ook al goed te zien hoe snel de stroming was. We zijn op een pad langs de rivier naar de bruggen richting de eilanden gelopen.

De eerste brug brengt je naar Green Island waar buiten veel groen nog niet veel te zien is. De volgende brug brengt je dan naar Goat Island wat het grootste eiland is. Vanaf hier zijn we eerste naar de Three sister islands gelopen waar je een uitzicht hebt over het kolkende water wat met een sneltreinvaart richting de horseshoe falls gaat. Hier is ook al wel veel natuurschoon te zien. Na deze eilanden bekeken te hebben zijn we naar Terrapin point gelopen waar je uitzicht hebt op de horseshoe falls (mooiste uitzicht is helaas vanaf Canadese kant). Ook van de Amerikaanse zijde is het imposant om te zien.

Nu weer verder richting de American falls en daarvoor moesten we (helaas) wel weer veel trappen omhoog. Boven aangekomen hebben we nog even op een bankje in de schaduw gezeten en wat gedronken omdat het weer behoorlijk warm was (zo tegen 10.45 uur was het al 25 graden). De cave of winds hebben we overgeslagen omdat wWe e daar alleen doorweekte mensen weer naar boven zagen komen. We zijn daarom doorgelopen naar Luna Island waar je een uitzicht hebt op de American falls. Ook hier was het een mooi uitzicht en zie het water met geweld naar beneden storten. Volgens een bordje gaat er ongeveer 285000 liter per seconde naar beneden.

We hebben daarna Goat Island verlaten via dezelfde bruggen en zijn naar prospect point gelopen en als laatste ben ik nog naar de maid of the mist oberservatie dek gelopen. Het kost 1,25 dollar om het observatie dek op te gaan en dit is een soort halve brug. Je komt dan net ver genoeg om beide watervallen te zien. Ook hier weer een paar mooie foto’s kunnen maken. Het was nu 12 uur en we hadden alles gezien dus zijn we het stadje ingelopen om een restaurant te zoeken. We zijn hierbij uitgekomen bij the Miami house wat een Filipijns restaurant bleek te zijn. Het eten was erg lekker en net genoeg.

We hebben om de middag te vullen besloten om nog met de auto naar een nabij gelegen outlet mall te rijden en daar even te gaan kijken. Harma heeft hier nog een paar nieuwe skechers schoenen gekocht. Na hier een uurtje rondgelopen te hebben zijn we weer terug naar het hotel gereden en hebben daar nog een uurtje in het zwembad gelegen. Op een gegeven moment zei Harma dat ze nog even aan de kant ging zitten maar dat ging niet goed. Het was glad aan de rand van het zwembad en ze lag met een smak versuft op de grond. Het lijkt gelukkig goed gegaan te zijn, maar ik vermoed dat we daar morgen meer over weten.

Afgelegde afstand: 30 km met auto en ongeveer 12 km te voet.

Weer: af en toe een wolkje en 28 graden.