USA vakantie dag 18 – 22 mei Ruby’s inn Campground Bryce Canyon -> Zion Canyon Campground Springdale

Na weer een frisse nacht en ochtend hebben we ons klaargemaakt voor het volgende deel van de reis. Vandaag gaan we naar Zion national park waar we één nacht gaan verblijven. We hebben een vrij korte etappe voor de boeg van 83 mijl ongeveer 130km.

Gisteren hadden we van de duitse vakantiegangers de tip gekregen om een te gaan kijken bij Red Canyon welke aan onze route ligt. Na 11 mijl gereden te hebben kwamen we aan bij Red Canyon waar we allereerst even bij het visitors centre geïnformeerd hebben. We hebben hierbij gekozen voor een wandeltocht van ongeveer 1 mijl (1.6km) door de Canyon. Red Canyon is vergelijkbaar met bryce canyon alleen een stuk kleiner en veel toegangkelijker. De korte wandeling was zeer mooi maar bracht  wel een paar goede stijgingen en dalingen met zich mee.

Na Red Canyon gezien te hebben welke we als we de tip niet hadden gehad voorbij waren gereden hebben we onze weg weer vervolgd. De weg ging verder voorspoedig zonder veel stijgen en dalen maar wel bleven wel op 7400 feet hangen (2255 meter). We hadden eerst de weg 12 daarna de weg 89 en als laatste de weg 9.

Op de weg 9 begon Geert alweer te mopperen of we niet een stukje vlakke weg konden krijgen. Die vlakke weg kon hij wel vergeten die zat er vandaag niet in. De weg 9 loopt namelijk dwars door Zion national park en gaat van 7400 feet naar 3900 feet. Dat betekent dat we nog een grote daling te verwachten hebben. In het park zelf daar zijn we door twee tunnels gekomen, de eerste was nog normaal. De tweede tunnel kon je met een RV alleen door het midden doorheen en dus heb je daar een speciale pas voor nodig die 15 dollar voor een retour kost. De duitsers hadden al een retour pas gekocht maar gingen er toch maar één maal door dus kregen wij de pas voor de retour gang, bespaarde ons weer 15 dollar.

Bij de tunnel aangekomen moesten we eerst stoppen en werd door een park ranger de kaart gecontroleerd.  Die had contact met een ranger aan de andere kant en daarbij werd dan de tunnel geblokkeerd zodat wij er doorheen konden. De tunnel was aardedonker en 1,1 mijl lang wat wel een belevenis op zich was. Na de tunnel kwamen een serie van 6 haarspeld bochten waarmee we dus in totaal ongeveer een 1000 meter zijn afgedaald. Deze weg is wel een zeer mooie weg met de rotsen van zion.

Op de camperplaats aangekomen hebben we gelijk ingecheckt en de camper op zijn plaats neergezet. Het nadeel was wel dat we een plek hebben waar geheel geen schaduw is en aangezien het vandaag 37 graden is, is schaduw wel gewenst.

Hierna zijn we naar het park gegaan en hebben daarbij eerst een kleine pizza gegeten aangezien het 12 uur was. Na de pizza zijn we bij de halte ervoor gaan staan en hebben gewacht op de shuttlebus. Eenmaal in de bus konden we nog geen vijf minuten later weer uitstappen aangezien we op de bestemming waren. Hadden we het stukje achteraf gezien net zo goed kunnen lopen. In het park hebben we de shuttle tot het eindpunt genomen en daar een wandeling gedaan van ongeveer 5km. Bij deze wandeling dachten we uit te komen op een canyon waar we konden kijken, dit bleek echter niet het geval maar hierbij hield het pad op een gegeven moment op en moesten we waden door de rivier. Daniel heeft dat de eerste keer wel gedaan maar daarna hield hij het voor gezien. We hebben daarna de shuttle weer terug genomen en vonden het zo wel weer genoeg voor vandaag. Als avondeten hadden we macaroni (wokkels) en zodoende heeft Martha bijna geen blikken meer over.  Geert had aan het eind van de dag nog de mededeling dat hij na deze vakantie voor 3 jaar geen bulten meer wil zien aangezien hij er nu genoeg gehad heeft.